Generelle spørgsmål

Andre ofte stillede spørgsmål

Når du abonnerer på Pro-versionen, kan du blandt andet:

  • Tilføje egne steder (Interessepunkter (POIer ) ) på kortet, f.eks hvor du har sat net ud, eller hvor du har lagt til kaj på din ferie.
  • Opret ruter med waypoints til at sejle efter
  • Se hvordan du sejlede med plotter funktionen
  • Gem og synkroniser POIer, ruter og Plotterdata mellem dine enheder. Dette kan bruges til at planlægge ruten hjemme fx via en tablet, og derefter se det på telefonen i båden, eller til at flytte alle data fra en gammel til en ny telefon.
  • Se AIS (Automatic Identification System) Fartøjer i helikopteren perspektiv. Hold styr på fartøjers identitet, status og data såsom størrelse, type, last og destination. Søg efter fartøjer på navn, MMSI-nummer eller kaldesignal.*
  • Fuld skærm, hvor alle nødvendige oplysninger vises tydeligt.
  • Gem udsnit af kortet offline, så du ikke behøver at være online.
  • Kurs
  • Fart
  • Triptæller
  • Anvendes på både telefon og tablet med et enkelt abonnement (så længe begge bruger det samme operativ-system, se nedenfor)

Se en komplet liste over funktioner i Apple App Store eller Google Play.

* AIS-funktionen i appen kan ikke erstatte en AIS-modtager, da data i appen kommer fra faste modtagere langs kysten, som ikke nødvendigvis fanger alle skibe. Din position formidles heller ikke til andre både.

For at bruge kort uden internetadgang, skal du downloade et udsnit af kortet. Prøv at starte med et lille område, for at teste, at det virker. Efter download slår du flytilstand til og zoomer ind på det valgte område. Hvis du se alle detaljer, så fungerer offlinekort korrekt. Vælg flere mindre kortudsnit i stedet for et stort for at spare plads på telefonen.

Så længe du bruger den samme Google / Apple-konto, som da du startede Pro-abonnement, kan du få det på flere enheder og kun betale for et abonnement. Hvis du har en blanding af Android og iOS enheder, er det desværre nødvendigt at abonnere to gange. Eniro bruger Apple App Store og Google Play, og deres betalingsfunktion i vores apps. Det er to separate platforme, derfor kan Android-appen ikke se, at du har købt et Apple-abonnement og omvendt.

Hvis du vil flytte dine POIer, ruter og plotterdata til en ny telefon, skal du gøre følgende:

  • På den gamle telefon i Sidemenüen: Log ind i appen. Det betyder, at alle dine data er gemt i vores cloud-tjeneste.
  • På den nye telefon: Sørg for at være logget ind med samme Betalins-id som på den gamle telefon (hvis det ikke er muligt, skal du starte et nyt abonnement)
  • På den nye telefon i sidemenüen: Log ind i appen. Alle dine data hentes fra vores cloud-tjeneste, og er nu tilgængelige på både din gamle og din nye telefon.

Appen bruger to forskellige konti til at styre forskellige funktioner. Funktionerne kun er tilgængelige i den betalte version og de er afhængige af hinanden.

  • Betalings ID - Du betaler for abonnement via Googles eller Apples betalingssystem. Hvis du bruger det samme id på flere telefoner, skal du kun betale én gang.
  • App logon - Appen giver mulighed for at gemme interessepunkter (POIer) mm. For at se dem på flere telefoner, skal du logge ind på appen (vi understøtter login via Google og Facebook-konti)
  • For at se POIer mv på flere telefoner, skal du logge ind med det samme App login på begge telefoner. Dette login er adskilt fra Pay-id, og fungerer selvom om du har en blanding af iOS og Android-telefoner eller fx iPhone / iPad.

Sørg for at være logget ind med det samme Apple-id. Brug sidemenüen > Produkter > Nulstil Pro-versionen for at få adgang til Pro funktioner på din nye iPhone / iPad.

Sørg for at du har givet appen adgang til din lokalitet. Android: Gå ind i Android Systemindstillinger > Programmer > Krak til søs > Tilladelser og sørg for at placering er aktiv. iOS: Gå i indstillinger > find og tryk på appen Krak til søs > Indstil Lokalitet - Ved brug. - Eller Klik på det røde ikon Ingen GPS og følg vejledningen.

iPad-modeller uden mobilt netværk har ingen GPS. Den vil kun lejlighedsvis kunne finde dig, når du er tilsluttet WiFi og slet ikke når du ikke har adgang til WiFi. Lokale hot spots via telefonen, kan ikke overbringe GPS data løbende, så det hjælper ikke. For at se din placering, skal du derfor have en "iPad Wifi + Cellular"

Vi modtager data via de landbaserede AIS-modtagere. Disse fanger ikke altid alle både. Nogle både under 45 m filtreres desuden fra af norska Kystverket grundet privatlivets fred. Fiskerbåde ned til 15 m vil blive vist.

Kortene bruger Sjöfartsverkets symboler https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf

GPX-filer gemmes i Download/ og er opkaldt Eniro-Nautical_[dato].gpx

Krak til søs samarbejder med andre virksomheder for at gøre det muligt at booke havnepladser og bådpladser direkte i appen.

Partnere

  • Vi samarbejder med Dockspot for at give brugere af appen information om ledige havnepladser, nogle af de mest populære havne i Norden udlejer gennem Dockspot.

Oplysninger, som vi deler med vores partnere

  • Når du søger efter ledige havnepladser og fortøjninger i appen, sender vi din båds mål (som du selv indsætter i appen) til vores partnere, så vi kan få information fra vores partnere om steder, der passer til din båd.
  • Når du bestiller en havneplads hos vores partnere, deles ingen anden information, som vi har om dig. Du skal derfor oprette en konto hos hver partner for at gennemføre reservationen. De oplysninger, du deler, er reguleret af deres integritetspolitik.

Mere information

Eksporter fra en anden app eller klik på filen i din mail. Vælg Krak til søs for at importere data.

Krak

Copyright © Eniro Sverige AB 2022

Krak til søs er et registreret varemærke